Klub Kultury im. Heleny Modrzejewskiej
Helena Modjeska Art and Culture Club

 

Tajemnice Ordonki
The Mysteries of Ordonka

10 listopada 2013
November 10, 2013

10 listopada 2013 roku Klub Kultury im. Heleny Modrzejewskiej w Los Angeles gościł ponownie Teatr Polski z Toronto, który zaprezentował nam sztukę Kazimierza Brauna “Tajemnice Ordonki”. Główne role grały znane już nam z poprzednich spektakli: Maria Nowotarska i Agata Pilitowska. Nie bedę przedstawiała aktorek ponieważ w poprzednich latach dokładnie zostały opisane ich życiorysy i osiągnięcia (proszę zajrzeć na stronę klubowych spotkań z 2012 roku oraz z 2003 roku gdzie można przeczytać dane o aktorkach). Wspaniale wyreżyserowana sztuka, pokazuje nam Ordonkę w dwóch odkryciach: o historii jej zycia opowiada nam jej starsza przyjaciółka, aktorka i autorka tekstów Zofia Bajkowska, a jej wspomnienia są przerywane legendarnymi piosenkami Ordonki. Widzimy wtedy Hankę Ordonównę w pełnej krasie jej rzemiosła, jak pięknie potrafiła śpiewać o miłości, jak potrafiła wzruszać widzów kabaretów i teatrów. Przez sztukę przewijają się kabarety Warszawy okresu międzywojennego: Sfinks, Miraż no i oczywiście Qui Pro Quo, którego została gwiazdą. Ordonówna reprezentuje główny filar tradycji polskiej kultury i sztuki czasu Polski wolniej i Polski walczącej o niepodległość. Na początku była artystką swobodnego stylu życia, ale pod wpływem wojennych przeżyć, dojrzała wewnętrznie. Żyła w oblężonej Warszawie pod okupacją niemiecką a w Wilnie pod okupacją sowiecką. Następnie była więziona przez Niemców a potem została zesłana do więzienia przez Sowietów. Te wszystkie życiowe doświadczenia dokonały w niej wielką przemianę duchową oraz zmianę hierarchii wartości. Z pozycji wielkiej gwiazdy, uwielbianej, egocentrycznej, przyzwyczajonej do hołdów, odnajdujemy kobietę, która swoim życiem daje przykład innym:
śpiewa przede wszystkim dla polskich żołnierzy (armia generała Andersa), opiekuje się polskimi wygnańcami w Sowietach, ratuje polskie sieroty na tej nieludzkiej ziemi. Z tej wielkiej gwiazdy rodzi się wielki człowiek. Nie dane jej było wrócić do Polski, jako żona polskiego dyplomaty, a na dodatek hrabiego oraz jako uosobienie wolnej ojczyzny nie była mile widziana przez komunistyczny reżim. Dopiero w wolnej Polsce zwrócono jej miejsce w historii, przypomniano jej życie i osiągnięcia. Wróciła do panteonu wielkich Polakow. Dzięki wspaniałej grze aktorskiej Marii Nowotarskiej i Agaty Pilitowskiej warto było wrócić do Hanki Ordonównej. “ARTIFICEM COMMENDAT OPUS”!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jola Wilk
    Hanna Ordonówna (born Maria Anna Pietruszyńska, September 25, 1902 in Warsaw; died on September 7, 1950 in Beirut) also known as 'Ordonka', was a Polish singer, dancer and actress. She began her career at the age of 16 in the Warsaw cabaret Sfinks and then the theater Wesoły Ul in Lublin under the stage name "Anna Ordon" singing hits still popular today: O mój rozmarynie, Rozkwitały pęki białych róż, and Ułani, ułani. When this cabaret closed, Hanka Ordonówna moved to Warsaw and worked at the cabaret Miraż, where she was noticed by Fryderyk Jarosy, director of the famous Warsaw cabaret Qui Pro Quo; it was under his guidance that she became a star, recording the famous Miłość ci wszystko wybaczy (song by Henryk Wars and Julian Tuwim) in the 1933 movie Szpieg w masce (Spy with a mask). Another hit was Marian Hemar's Jakieś małe nic, 1934. In 1931 she married Count Michał Tyszkiewicz, who wrote many of her songs. Though a countess, she continued to perform in cabaret and even ride a horse in a circus revue. She developed lung disease which plagued her for the rest of her life. She died in 1950 in Beirut.