Klub Kultury im. Heleny Modrzejewskiej
Helena Modjeska Art and Culture Club

 

Spotkanie z Tomaszem Misztalem

29 kwietnia 2001

I znow nasi niezawodni przyjaciele z POLAMu udzielili nam gosciny. Tym razem bylo to spotkanie z utalentowanym polskim artysta, Tomaszem Misztalem, polaczone z wystawa jego prac. Wystawa skladala sie z dwoch czesci: "Malarstwo" i "Kartki dziennika szpitalnego". Prace powstaly w bardzo trudnym dla artysty okresie pobytu w szpitalu po wypadku samochodowym, ktoremu ulegl w listopadzie 1998 roku oraz podczas dlugiej jego rekonwalescencji. Wystawe te dedykowal tworca tym wszystkim, ktorzy, jak wyrazil sie "szczodrze udzielili mi swojego wsparcia". Tomasz Misztal ukonczyl Akademie Sztuk Pieknych w Gdansku, gdzie uzyskal doktorat i gdzie wykladal przez dziesiec lat na wydziale rysunku i rzezby. Podrozowal po swiecie, wystawial swoje prace w wielu krajach. Jego rzezby podziwiane sa w Muzeum Watykanskim, w Bruder Klaus Sachseln Museum w Szwajcarii, w zbiorach Bank of Portugal i Muzeum Narodowego w Gdansku. Wiele prac znajduje sie w kolekcjach prywatnych. Od ponad trzech lat mieszka i tworzy w poludniowej Kalifornii. Wiekszosc z nas miala okazje poznac prace artysty podczas poprzednich jego wystaw. Doskonale pamietamy wrazenie jakie wywarla na nas pierwsza wystawa w Irvine - wspaniale rzezby i obrazy, oraz porfolio ze zdjeciami niezwyklych prac o tematyce sakralnej, ktore znajduja sie w wielu krajach. Pozniej byly wystawy w Los Angeles, Santa Monica, Laguna Beach, Hollywood, Santa Barbara, a ostatnio w Catholic Center w UCLA. W grudniu odbedzie sie w Nowym Jorku wystawa jego prac inspirowanych muzyka Witolda Goreckiego.

Rozmowe z artysta przeprowadzil czlonek klubu, sam znakomity malarz i wykladowca w Pasadena Art Center College of Design, Leonard Konopelski. Pan Tomasz podzielil sie z nami rozwazaniami nad tym, co wedlug niego kieruje jego reka podczas pracy. Zrobil to w sposob przejmujaco szczery i przekonywujacy. Uderzajaca jest jego wiara w istotna role wartosci duchowych
w procesie tworzenia. Bez najmniejszych watpliwosci podkreslil dominujacudzial wiary i duchowego skupienia w procesie tworczym. Swiadomosc o nadrzednej roli ducha nad materia, z ktorej jego dziela powstaja wyraznie promieniuje z jego prac. Przekonanie o tym pozwala na lepsze zrozumienie dziel, ktore koncentruja sie na tematyce religijnej (oltarze, drogi krzyzowe), szlachetnych porywach politycznych (rzezby powstale w okresie "Solidarnosci" w latach osiemdziesiatych) oraz glebokich tematach ogolnoludzkich.

W czasach kiedy czesto dominuje marketing artystyczny i zaspakajanie gustow klientow po uprzednim sprawdzeniu na Internecie, co ostatnio dobrze sie sprzedaje, spotkanie z artysta o wspanialych osiagnieciach a przy tym tak uduchowionym i niezwykle skromnym zostanie na dlugo w naszej pamieci.

/ sekretarz klubu
cache/wst.opf.4111698.xml