Klub Kultury im. Heleny Modrzejewskiej
Helena Modjeska Art and Culture Club

 

Wystawa polskiego plakatu filmowego
Western Amerykański

17 października 1999

Autry Museum of Western Heritage i Fundacja Kosciuszkowska zaprosily nasz klub do wziecia udzialu w spotkaniu z wybitnymi tworcami polskiego plakatu Waldemarem Swierzym i Jerzym Sarneckim oraz bylym kustoszem Muzeum Plakatu Polskiego w Wilanowie, Mariuszem Knorowskim. Spotkanie odbylo sie w muzeum trzy dni po uroczystym otwarciu wystawy z udzialem kilkuset amerykanskich i polskich milosnikow polskiej sztuki plakatowej. Wystawe otworzyl Konsul Generalny Rzeczpospolitej Polskiej w Los Angeles, Krzysztof Kasprzyk. Oficjalny tytul wystawy brzmi: Western Amerykanski: Polish Poster Art and the Western. Przedstawia ona tworczosc artystow okresu powojennego - od konca lat czterdziestych do poczatku lat dziewiecdziesiatych. Kolekcja Autry Museum, liczaca ponad 100 polskich plakatow jest najwiekszym tego typu zbiorem poza granicami kraju. Z duma uslyszelismy stwierdzenie, ze Polska Szkola Sztuki Plakatowej uznana jest za najlepsza w swiecie. Trudno byloby sie z tym nie zgodzic podziwiajac dziela swiatowej slawy artystow: Henryka Tomaszewskiego, Jan Mlodozenca, Waldemara Swierzego lub Andrzeja Pagowskiego. Wydaje sie, ze wystawa odpowiedziala na oczywiste i zreszta czesto stawiane pytanie: Dlaczego dwa pojecia- western i plakat, zostaly akurat w Polsce polaczone i podniesione do rangi sztuki. Dla wiekszosci czlonkow klubu w pamieci zostal symbolizm tamtych czasow ­ na przyklad rzezby z warszawskiego Placu Konstytucji - silne i napawajace bezpieczenstwem postacie robotnikow i chlopow. Jakze rozny jest symbol z plakatu reklamujacego filmy takie jak Rzeka bez powrotu, gdzie na bialym tle widnieje wycelowana prosto w widza lufa karabinu, lub Sedzia z Teksasu, drwiacy z bohatera filmu, dla ktorego rozwiazanie konfliktu poprzez brutalna strzelanine bylo rownoznaczne ze sprawiedliwoscia. Plakat stal sie czyms wiecej niz zacheceniem do pojscia do kina ­ zmuszal do myslenia, potepial przemoc. Ukoronowaniem tej postawy byl plakat wyborczy Tomasza Sarneckiego z 1989 roku, na ktorym przedstawil on sylwetke Gary Coopera z filmu W samo poludnie, z odznaka Solidarnosci na piersi, powyzej gwiazdy szeryfa.

Do tego plakatu nawiazal Bronislaw Geremek w swojej mowie z okazji przystapienia Polski do NATO, mowiac, ze pomogl on odniesc zwyciestwo. Wystawa zostala zorganizowana pod patronatem Ministra Kultury Andrzeja Zakrzewskiego, ktorego goscilismy w klubie w zeszlym roku i ambasadora Rzeczpospolitej Polskiej Jerzego Kozminskiego. Czlonow klubu, ktorzy nie mogli wziac udzialu w spotkaniu, informujemy,ze wystawa potrwa do 30 stycznia 2000 roku. Towarzyszy jej pieknie wydany katalog z esejami znawcow tematu-z Polski, Wielkiej Brytanii i Stanow Zjednoczonych.


tekst: Sekretarz Klubu